Barion Pixel
LEGYÉL JOBB MOTOROS!

Franciaország szigorítja a motorosok előre sorolását

Egy kísérletnek köszönhetően az elmúlt öt évben a francia motorosok előre sorolhattak az álló vagy maximum 50 km/h sebességgel haladó járművek mellett. Magyarországon csak álló kocsisor mellett engedélyezik a motorosok előre haladását, a francia kísérlet ebből a szempontból forradalminak tekinthető. 
Januárban az öt éves kísérleti időszak lezárult és az eredmények kijózanítóak: a tesztfázis alatt a balesetek száma emelkedett.

A franciák tulajdonképpen jószándékkal álltak a kérdéshez. A kormányzat úgy látta, hogy a motorosok előre sorolása egy jó lehetőség arra, hogy a közlekedés felgyorsuljon és a dugók csökkenjenek. Ám az általános törvénybe foglalás előtt a Közlekedési Minisztérium helyszíni vizsgálatokat végzett. Tesztként 11 francia megyében a motoros kétkerekűek elhaladhattak az álló vagy lassan haladó (50 km/h-ig) forgalom mellett, a bal és az utolsó előtti sáv között. Így tulajdonképpen egy új sávfelosztásról beszélhetünk. Ebben az esetben az egy nyomon közlekedő járművek maximális sebessége 50 km/h lehetett.

A jó ötlet azonban nem váltotta be a hozzáfűzött reményeket. A tesztidőszak alatt az engedélyezett szakaszokon 12 %-kal nőtt a balesetek száma, míg a többi útvonalakon 10 %-kal csökkent. 
Az előző évek baleseti adataival összehasonlítva azonban árnyaltabb a helyzet. A végső tanulmány ugyanis azt mutatja, hogy a balesetek 90 százaléka az osztott sávban történt, de mindig egy autó váratlan sávváltása miatt. A fennmaradó baleseteket, vagyis 10 százalékot pedig a kétkerekűek nem megfelelő sebessége okozta. Tehát a lényeg: az összes helyzet olyan, amelyben a szabályokat nem tartották be, ezért a vizsgálat szervezői nem tartják kudarcnak a kísérletet.
Az adatokat azonban árnyalja az a tény, hogy a balesetek száma mellett a forgalom is növekedett. Illetve a párizsi térségben az elmúlt 5 évben az kétkerekűeket érintő balesetek száma is 54 %-kal emelkedett.

A kísérlet pontosan rámutat azokra a problémákra, amelyek a motorosokat egész Európában, így hazánkban is érintik. Az autóvezetők gyakran nem számolnak azzal, hogy mellettük kisebb és fürgébb járművek is haladnak az utakon. Sok baleset adódik abból, hogy a motorosok “láthatatlanok” a nagyobb gépjárművel közlekedők számára. 

Franciaországban továbbra is jó megoldásnak tartják a motorral való közlekedést a dugók csökkentésére, ezért egy nagyobb léptékű tesztelést terveznek. Magyarországon is érdemes lenne ezzel a szemlélettel tervezni a városi és elővárosi közlekedést, mert a motorozás gyorsabb és kisebb helyigényű, mint az autózás.

Forrás: cikk és fotó:  motorradonline.de