LEGYÉL JOBB MOTOROS!

Magyarország legveszélyesebb útszakaszai

Mennyire befolyásolja az út kialakítása a baleseti kockázatot? Hogyan hat a forgalomszabályozás egy útszakaszon bekövetkező balesetekre? A közútkezelő módszereivel csökkenthető-e a balesetek száma azokon a szakaszokon, ahol kiemelkedően sok baleset történik?

A Magyar Közút Nonprofit Zrt egyedülálló felmérést készített, amelyben megvizsgálta Magyarország közúthálózatának legproblémásabb szakaszait. A projekt során a teljes, azaz harmincezer kilométernyi úthálózatot vett górcső alá és a 2017-2019 közötti baleseti statisztikák alapján 168 baleseti gócot sorolt fel és állított sorrendbe. A vizsgált időszak azért is figyelemre méltó, mert az elmúlt évtizedek adatai alapján 2018-ban történt a legtöbb személyi sérüléssel járó baleset Magyarországon. (16951)

„Rendszeres forgalombiztonsági vizsgálatok alapján társaságunk a kezelésünkben lévő közúthálózaton azonosítja a magas baleseti kockázatú rövid útszakaszokat, azaz baleseti góchelyeket. Feltárjuk a kialakult helyzet okát és meghatározzuk, hogy milyen beavatkozással csökkenthető az adott helyszín baleseti kockázata.”Az Magyar Közút magyarázata szerint az ún. baleseti góchelyek olyan útszakaszok, ahol a balesetek száma szerint „valamilyen probléma van a közút geometriai kialakításával, az érvényben levő forgalomszabályozással (közúti jelzésekkel), vagy az út környezetével”.

Az alábbi táblázat a lista első 20 helyén szereplő útszakaszt sorolja fel. Magyarázatra szorul az utolsó oszlopban feltüntetett “Összesített balesetszám”. Ez az érték egy súlyozott adat, ami magába foglalja a halálos, a súlyos és a könnyű baleseteket egyaránt, de nem csupán darabszámban. A súlyszám a halálos baleseteknél a legnagyobb, a könnyűeknél pedig a legkisebb, vagyis az összesített értékben többet nyom egy halálos kimenetelű eset, mint egy súlyos, és legkevesebbet egy könnyű baleset. Így egy számadattal, de mégis kifejezőbben lehet leírni az összes balesetet.

A listában nem szerepeltetik külön azokat a baleseteket, amelyekben egy motoros is érintett volt, de az útszakaszokat megvizsgálva láthatjuk, hogy vannak közöttük motorosok által igencsak kedvelt részek. Mindjárt az 1. helyen szereplő Veszprém megyei 82-es útnál elég, ha azt mondom: Csesznek. A település nevét nemcsak a szerpentinről ismerjük, hanem gyakran olvashatjuk a motoros baleseti hírekben is. A második helyezett, Komárom-Esztergom megyei 1119-es utat is lefordítom: Bajna-Héreg. Azt gyanítom, hogy ebben a balesetszámban szintén sok kanyarvadász nyoma felfedezhető. 
További motoros kedvencek is szerepelnek a felsorolásban.  “Elgördülök a Mátrába” néven ismerjük a 6., 16. és 18. Heves megyei útszakaszokat, amerre már az első tavaszi napsütésben kimerészkednek a motorosok. Sajnos errefelé idén a motoros baleseti szezon már március közepén megkezdődött.

A Magyar Közút Nonprofit Zrt a felmérés alapján a legveszélyesebb gócpontokon már megtette a változtatásokat, és a további helyszíneken is tervezik az átalakításokat. Jelzőlámpát építenek ki a csomópontokban, helyenként érdesítik a burkolatot, sebességmérőket és burkolatprizmákat telepítenek, illetve burkolati jelek felfestésével és figyelemfelhívó táblák kihelyezésével segítik a balesetek megelőzését.

Forrás:  MTI
Fotó: saját