Barion Pixel
LEGYÉL JOBB MOTOROS!

Rendszámot a robogókra?!

Németországban nem az a kérdés, hogy van-e rendszám a robogókon, hanem az, hogy miből készül.

2021. márciusában három éves tesztidőszak veszi kezdetét Németországban, mialatt a robogók évente fólia-rendszámot kapnak a befizetett biztosítási díj után. Eddig fém rendszámtáblát használtak ezekre a járművekre, de most szeretnék olcsóbbá tenni és egyszerűsíteni a rendszert.

Március 1-től felragasztót kapnak a segédmotorkerékpárok, a négykerekű segédmotorok, de még a motoros kerekesszékek is. Sőt az e-robogókra és az elektromos rollerekre is kiterjed az ún. biztosítói rendszám kötelezettség.

A tesztfázis során használatban maradnak a fém rendszámtáblák is és alternatívaként jelennek meg a fólia-rendszámok. A változás nemcsak a használatot egyszerűsíti, hanem a környezetet is kevésbé terheli, ugyanis az évente cserélődő fémtáblák újramegmunkálása több károsanyag-kibocsátással jár, mint a felragasztók szelektív kezelése

Számunkra Magyarországon akár érdektelen is, hogy miből készülnek a német robogó-rendszámok, de az mindenképpen figyelemreméltó, hogy a járművön látható jelzése van annak, hogy kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást kötöttek rá.

Mi jelöli Magyarországon, hogy biztosított-e a segédmotor?

Röviden: semmi! A 2009. évi LXII. törvény alapján a hatósági engedélyre és jelzésre nem kötelezett segédmotorra is kell gépjármű-felelősségbiztosítást kötni, azonban ennek a megléte nem látszik a járművön. Egy közúti ellenőrzésnél derül csak ki a hiánya, amikor ezt mulasztási bírsággal is sújtják.

A magyar utakon kb. 600 ezer segédmotor közlekedik. Kötelező gépjármű-felelősségbiztosítással viszont csak 15-20 százalékuk rendelkezik. Baleset esetén, ha olyan gépjárművel okozták, amelynek nincs biztosítása, az okozónak kell megtéríteni a kárt. A súlyos személyi sérüléssel járó eseteknél ennek az összege a több milliós nagyságrendet is elérheti, de a kártérítések átlaga sem csekély. A Magyar Nemzeti Bank biztosítási statisztikája alapján teljesítménytől függően átlag 420-463 ezer forint volt a biztosítók által kifizetett kártérítés egy-egy baleset után. Egy robogó éves biztosítási díja pedig 5-6 ezer forint között mozog.

Az adatok ismeretében egyértelmű, hogy nemcsak kötelező, hanem meg is éri a robogóra biztosítást kötni, viszont a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége (FBAMSZ) szerint a segédmotorosok nagy része nem tud erről a kötelezettségről. Nem a rendszám a biztosítás feltétele! Rendszám nélküli járművekre is kötelező.

A biztosítás bármikor megköthető úgy, hogy nem kell retorzióra számítani az elmúlt időszak fedezetlensége miatt. Ezekre a gépjárművekre nincs fedezetlenségi díj, amit visszamenőleg ki kellene fizetni és a kártörténetüket sem tartják nyilván - tájékoztatott Cselovszki Zsolt a FBAMSZ elnökségi tagja. A szövetség véleménye szerint sok problémára jelentene megoldást egy olyan azonosító bevezetése, ami jól látható a gépjárművön és ezáltal könnyen felismerhetővé teszi azt. Egyrészt a biztosítás megkötését is jobban figyelemmel lehet kísérni és ellenőrizni is könnyebb, másrész meg lehetne akadályozni azokat az eseteket, amikor egy robogós balesetet okoz, de felelősségvállalás nélkül elhagyja a helyszínt és sehogy nem lehet beazonosítani.

A német kísérlet a biztosítói fólia-rendszámokkal jó példa lehet számunkra és a Magyarországon jelenlévő gépjárműbiztosítási problémákra is megoldást adhat.

Forrás:
info: fbamsz.hu
fotó: motorradonline.de